اینستاگرام
AEG ایران
سبد خرید
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
صفحه اصلی     درباره AEG     تماس با ما     قوانین و مقررات    
ورود به سایت عضویت
اخبار     جشنواره ها
 

لوازم خانگی که نمی‌توانید بدون آن‌ها زندگی کنید

لوازم خانگی که نمی‌توانید بدون آن‌ها زندگی کنید

اگر قرار باشد از لوازم خانگی که نمی‌توانید بدون آن‌ها زندگی کنید یک لیست تهیه نمایید، طول این لیست چقدر خواهد بود؟ قبل از این‌که به این سوال پاسخ دهید یک روز عادی و معمولی از زندگی خود را در نظر بگیرید. آیا امروز صبح با صدای زنگ یک ساعت زنگ دار بیدار شدید؟ آیا دوش گرفتید یا دندان‌های‌تان را مسواک کردید؟ آیا از یخچال، نوشیدنی برداشتید؟ آیا گرمای یک بخاری یا هوای خنک دستگاه تهویه مطبوع بر شما وزید تا به طور دلچسبی احساس گرم شدن یا خنک شدن نمایید؟ آیا جوراب‌هایی که از سبد رخت‌ها برداشته‌اید تمیز هستند؟ 

علی‌رغم گام‌های سریع زندگی مدرن، با عدم قطعیت‌ها و چالش‌های خود، بسیاری از آسودگی‌ها و دلخوشی‌های کوچک نتیجه‌ی شبکه‌ای از ایده‌ها، مفاهیم و اختراعاتی است که توسط تلاش‌های پرشور دانشمندان، بازرگانان و علمای دینی بوجود آمده است. ما همیشه نام‌های این افراد را نمی‌دانیم و برخی اوقات ایده‌های آنان یکدیگر را هم پوشانی می‌کنند، بنابراین مطمئن نیستیم که از چه کسی باید تشکر کنیم اما پشت این اختراعات، داستان‌هایی وجود دارد پر از رازها، خوش شانسی‌ها و پیش آمدهای اتفاقی. پیشرفت در معلومات فنی و مهارت‌ها برای استفاده از علم و دانش جهت بکار گرفتن ایده های مسلم، منجر به پیدایش اختراعاتی شده است که جامعه و روش تفکر ما را شکل داده‌اند. داشتن دسترسی وسیع به این تکنولوژی‌ها، شگفت آوراست. تکنولوژی‌هایی که به عوامل آسایش بشر تبدیل شده‌اند و در دسترس شمار بسیار زیادی از انسان ها در سراسر جهان قرار دارند.

بیایید لوازم خانگی که به زندگی ما ارتقا بخشیده‌اند را مورد کنکاش قرار دهیم و و به این موضوع که کی، چرا و چگونه بوجود آمدند یک نگاه اجمالی بیاندازیم. برخی از این گزینه‌ها ممکن است شما را متعجب کنند اما بدون این لوازم خانگی، زندگی همه‌ی ما بسیار سخت خواهد بود.

 

یخچال 

دفعه‌ی بعد که در نیمه‌های شب برای خوردن یک تکه کیک یا یک تکه ساندویچ به یخچال هجوم می‌برید تصور کنید که زندگی بدون این جعبه‌ی بزرگ و خنک چگونه می‌بود. در آن حالت، دیگر برای نوشیدنی‌های‌تان یخ نداشتید و نمی‌توانستید غذاهای‌تان را تازه نگه دارید. بسیاری از مواد غذایی اساسی نظیر تخم مرغ، شیر، پنیر، کره و گوشت که از خوردن آن‌ها لذت می‌برید را می‌بایست به مقدار کم خریداری می‌نمودید یا اصلا نمی‌خریدید. این تصور را وسعت ببخشید، بسیاری از مواد غذایی گوناگونی که در فروشگاه محله‌تان می بینید امکان نداشت که پیش از این که فاسد شوند با کشتی حمل شوند، ذخیره گردند و به فروش رسند. حتی ممکن بود مجبور شوید بعضی از مواد غذایی را خودتان کشت کنید تا مطمئن شوید که منبع پابرجایی دارید. بدون شک یخچال یکی از لوازم خانگی است که نمی‌توان بدون آن زندگی کرد.

پدر یخچال فریزرهای امروزی، کارن ون لیدن، یک جعبه‌ی خنک‌کننده نساخت؛ او فرآیندی را ابداع نمود که گاز را به مایع تبدیل می ‌کرد. این فرآیند، یک اثر جنبی جالب توجه داشت، گرما جذب می‌کرد. این لوازم خانگی با استفاده از یک سیستم متشکل از کویل‌ها که با ماده‌ی خنک کننده پر شده‌اند کار می‌کنند. این ماده‌ی خنک کننده، گرما را از مواد غذایی که درون محفظه‌ی عایق‌بندی شده‌ی یخچال قرار داده شده‌اند به بیرون انتقال می‌دهد.

اولین یخچال که با هدف نگهداری مواد غذایی طراحی شده بود در سال 1911 ساخته شد و یک مدل کاربردی که بی‌نیاز از دستگاه‌های کمکی باشد در سال 1923 توسط آقای فریجیدیر به تولید انبوه رسید. هنگامی که تولید انبوه موجب پایین آمدن قیمت یخچال شد، بازار تقاضا برای این وسیله به شدت رشد کرد. به‌عنوان یک اصلاح مهم، خیلی زود یک محفظه‌ی منجمد کننده‌ی کوچک که برای تولید قالب‌های یخ بکار برده می‌شد به یخچال‌ها اضافه گردید. از یخدان‌ها یا جعبه‌های عایق‌بندی شده‌ای که با یخ پر می‌شد تا مواد غذایی را خنک نگه دارند روز به روز کمتر استفاده شد و یخچال، تبدیل به یکی لوازم خانگی اصلی و بخشی از خانه‌های امروزی شد.

تجارت یخ: در اوایل دهه‌ی سال 1900 یک تاجر آمریکایی به نام فردریک تودر، ثروت خود را از راه ارسال یخ با کشتی به سراسر جهان بدست آورد. او کشتی‌ها را به عایق‌بندی‌های مخصوصی مجهز کرده بود، قطعات یخ را در کشتی‌ها بارگیری می‌کرد و آن‌ها را به کشورهای حوزه دریای کارائیب و مناطق دورتر ارسال می‌نمود و نام خود را در تاریخ به عنوان اولین آقای یخ ثبت نمود.

 

ماشین لباسشویی

همزمان که انسان‌ها روی به لباس پوشیدن آوردند، مجبور شدند راه‌هایی برای تمیز کردن لباس‌های‌شان پیدا کنند. اگر شما دو هزار سال پیش زندگی می‌کردید، مجبور بودید لباس‌های‌تان را روی یک سنگ قرار بدهید و به آن‌ها ضربه بزنید تا لکه‌ها پاک شوند. نظیر همان کاری که رومیان انجام می‌دادند. آن‌ها برای شستن لباس‌ها، حوضچه‌های سنگی مخصوصی داشتند و از چربی استخراج شده از بدن حیوانات به‌عنوان یک شکل خام از صابون استفاده می‌کردند. اگر چند صد سال جلو برویم، حوضچه‌های سنگی جای خود را به تخته‌های چوبی برای سابیدن لباس دادند. اما فرآیند شستن لباس هم‌چنان کند و دشوار بود و لباس‌های شسته شده نسبت به لباس های امروزی احتمالا کمتر درخشان بودند.

اوضاع وقتی شروع به جالب شدن نمود که هم‌زن‌ها ساخته شدند. این پره‌های دسته‌دار یا پاروهای کوچک در مخزن آبی که محتوی لباس‌های کثیف بود به صورت عمودی قرار داده می شدند و سپس با کمک دست به چپ و راست چرخانده می‌شدند. این روش شستشو هم‌چنان به نیروی ماهیچه‌ها احتیاج داشت اما از لحاظ مفهومی، شبیه به شیوه‌‌ای بود که امروزه لباس‌ها بر اساس آن شسته می‌شوند یعنی بهم زدن آب جهت خارج نمودن کثیفی از تارهای لباس. در سال 1908، آقای آلوا جی فیشر، ماشین لباسشویی امروزی را معرفی نمود. این دستگاه، ثور نامیده می‌شد و اولین ماشین لباسشویی با موتور الکتریکی بود.

ماشین‌های لباسشویی امروزی از یک سیستم دو مخزنه استفاده می‌کنند. مخزن داخلی، لباس‌ها را نزدیک به همزن نگه می‌دارد در حالی که مخزن بیرونی، آب را در ماشین نگه می‌دارد. وقتی که چرخه‌ی شستشو کامل می‌شود مخزن درونی، آب را از طریق صدها سوراخ به بیرون تخلیه می‌کند. در واقع، در حین چرخش آخر مخزن داخلی می‌تواند با سرعتی نزدیک به 130 کیلومتر بر ساعت بچرخد

جمع کردن لباس‌ها از روی بند: هنگامی که هوا بارانی است خشک کردن لباس‌ها، یک مشکل بزرگ است. وقتی خورشید می‌تابد پهن کردن لباس‌ها روی بند،  یک روش عالی برای خشک کردن لباس‌ها با هوای آزاد است اما وقتی هوا بارانی است یا باد می‌وزد، هوای آزاد مکان خطرناکی برای لباس‌های شماست. گذر از روزهای رخت‌شوی‌خانه‌ها به عصر مدرن فقط به این معنی نیست که لباس‌های‌تان را بدون صرف زحمت زیاد می‌شویید؛ بلکه به این معنی است که لباس‌های‌تان را بدون زحمت نیز خشک می‌کنید. از زمان ساخت خشک‌کن‌های برقی در اوایل قرن بیستم، خشک‌کن‌ها یکی از لوازم خانگی محبوب بوده‌اند که همگام با ماشین لباسشویی کار می کنند.

 

مایکروفر

با معرفی اولین مایکروفر خانگی در سال 1967، تصور آماده‌سازی غذا در چند دقیقه به یک واقعیت مبدل شد. یک مایکروفر متوسط نسبت به یک فر معمولی می‌تواند گوشت را تا شش برابر سریع‌تر بپزد. این یعنی گذراندن وقت کمتری در آشپزخانه. از مایکروفردر جنگ جهانی دوم برای شناسایی رادارهای دشمن استفاده می‌شد، اما هنوز جهت استفاده در آشپزخانه‌ها مناسب سازی نشده بود تا زمانی که یک اتفاق خوشحال کننده در اواسط دهه‌ی 1940 به وقوع پیوست. دکتر پرسی لی بارون اسپنسر، کارمند شرکت ریتون به صورت اتفاقی یک آبنات را با امواج رادیویی ذوب نمود. مایکروفر از یک لوله‌ی ماگنترون استفاده می‌کنند که امواج رادیویی با طول موج کوتاه و انرژی بالا تولید می‌کند؛ این امواج، مولکول‌های آب موجود در غذا را به جنبش وا می‌دارد که موجب می‌شود غذا سریع‌تر و به طور یکنواخت پخته شود. با استفاده از مزیت این کشف، شرکت ریتون اولین مدل تجاری مایکروفر در سال 1954 و اولین مدل خانگی آن را در سال 1967 معرفی نمود. امروزه مایکروفر در اکثر خانه‌ها وجود دارد و به یکی از لوازم خانگی کاربردی تبدیل شده است.

اولین مایکروفرها:‌ اولین مایکروفرها نسبت به مدل‌هایی که روی پیشخوان آشپزخانه قرار می گیرند و ما می شناسیم بسیار متفاوت بودند. در سال 1947 ، اولین مدل‌های تجاری ساخت شرکت ریتون، 340.91 کیلوگرم وزن داشتند.

 

تهویه

در میانه‌های یک موج گرما در تابستان، داشتن یک دستگاه تهویه بسیار عالی است. قبل از این‌که آقای ویلیس کریر روش خنک‌سازی هوای درون منزل را ابداع کند، آسوده ماندن در هوای گرم یک چالش بود. یک نوشیدنی خنک و خوش طعم، سودمند بود و برخی از خانه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شدند که یک نسیم ملایم در آن‌ها جریان پیدا کند، نظیر خانه‌های مناطق کویری. حتی وجود یک درخت بزرگ برای بهره بردن از سایه‌اش بسیار عالی بود، اما نوید خانه‌هایی با دمای کنترل شده بسیار خوشایندتر بود.

اولین دستگاه تهویه مطبوع، ابداع آقای کریر، در سال 1902 ساخته شد تا یک کارخانه چاپ را خنک کند و مقداری از رطوبت هوا که توسط فرآیند چاپ ایجاد می‌شد را از بین ببرد. آقای کریر پس از گرفتن حق ثبت اختراع برای طرح خود در سال 1906، شروع به فروختن دستگاه‌های تهویه مطبوع برای کاربردهای تجاری نمود. در سال 1928، او اولین دستگاه تهویه مطبوع برای منازل را به بازار عرضه کرد.

 

تاریخ ارسال مطلب : شنبه 5 اسفند 1396               تعداد مشاهده این مطلب : 1349 مرتبه
  آرشیو اخبار
کولر گازی AEG
   
     
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد. طراحی سایت : ایران طراح